Stadionverbod

In Nederland bestaan twee soorten stadionverboden. Het civielrechtelijke stadionverbod en het stafrechtelijke stadionverbod.

Het civielrechtelijke stadionverbod wordt opgelegd door de KNVB naar aanleiding van een melding van het openbaar ministerie of de club. De KNVB baseert zijn stadionverboden op de standaardvoorwaarden.  Bij bepaling van de hoogte van het  stadionverbod houdt de bond zich over het algemeen vrij strak aan de Richtlijn termijn stadionverbod. Een supporter die een stadionverbod krijgt, kan daartegen binnen twee weken een beroepschrift indienen bij de commissie stadionverboden van de KNVB.

Het strafrechtelijke stadionverbod wordt opgelegd door de (straf)rechter in de vorm van voorwaarde bij een voorwaardelijke straf. Houdt een veroordeelde zich niet aan die voorwaarde dan zal de voorwaardelijke straf ten uitvoer worden gelegd. Een voorwaardelijke straf wordt niet ten uitvoer gelegd tenzij een veroordeelde de voorwaarde overtreed. In het geval van een strafrechtelijk stadionverbod overtreedt de veroordeelde de voorwaarde als hij zich in een stadion begeeft.

Herengracht 478
1017 CB Amsterdam
T 020-6383606
M 06-46073004